Power BI is de business intelligence tool van Microsoft, bedoeld om data uit het bedrijf duidelijk en overzichtelijk weer te kunnen geven. In elke bedrijfsvoering wordt dagelijks veel data verzameld, en tegenwoordig is wordt al deze data digitaal opgeslagen. Helaas zijn deze grote aantallen getallen en gegevens niet makkelijk te interpreteren. Meestal wordt deze data weergegeven in lijsten en kun je met veel handwerk in Excel hier prima rapporten van maken, maar dit zal dan regelmatig opnieuw moeten en veel tijd blijven kosten.
Hier ligt de kracht van Power BI. Gemaakte dashboards en rapporten in Power BI zijn dynamisch, volledig naar wens op te stellen en makkelijk te verdiepen en te filteren. Power BI maakt gebruik van mooie visuele diagrammen om de bedrijfsdata voor iedereen direct duidelijk te maken. Het controleren van KPI’s en het verdiepen van deze waarden was nog nooit zo makkelijk.
Power BI heeft meer dan 100 ingebouwde koppelingen met allerlei soorten databronnen, en de koppeling met Business Central ontbreekt daar natuurlijk niet aan.
Hieronder een klein voorbeeld met fictieve data van een fictief bedrijf. Gegevens uit de bedrijfsvoering komen vaak in lijsten, denk hierbij bijvoorbeeld aan een lijst met klanten en producten zoals deze:


En een lijst met orders en met order regels, zoals deze:


Met al deze lijsten bij elkaar kunnen we niet in 1x opmaken of onze omzet deze maand bijvoorbeeld beter is dan vorige maand; of welke klant of welk product ons het meest heeft opgeleverd. Met verschillende lijsten is het sowieso lastig om in één oogopslag te zien welke klant nu precies welke producten heeft gekocht, omdat dit allemaal met identificatiecodes gaat en wij die niet allemaal uit ons hoofd weten. Dit is natuurlijk wel uit te zoeken; maar dat kost tijd.
Met deze lijsten in Power BI zijn deze vragen (en nog vele andere) echter bijna direct te beantwoorden. Zie hieronder een voorbeeld van een aantal Power BI rapport onderdelen op basis van de bovenstaande lijsten:

In deze visual is in één oogopslag te zien dat de omzet dit jaar flink verbeterd is ten opzichte van vorig jaar, en welke maanden beter gepresteerd hebben en welke minder. Ook is direct te zien dat de mindere maanden niet hetzelfde ritme hebben gevolgd als vorig jaar en er dus geen sprake is van een seizoensdip.
Ook met de klanten kunnen we duidelijke visuals maken.

Dit voorbeeld laat direct zien welke klanten dit jaar de grootste waren; maar ook in welke categorieën deze dan voornamelijk actief waren. Ook met andere soorten visuals kan duidelijk worden weergegeven welke klanten de grootste afnemers zijn:

Met de producten zijn ook veel mogelijkheden om door middel van visuals meer inzicht te krijgen in de bedrijfsresultaten. Zo is onderstaand voorbeeld een zogenaamde scatterplot. Elk product stelt een stipje voor, en de winst op het product bepaald de plek van het stipje op de horizontale as.
Het aantal verkochte producten van dat soort bepaald de locatie op de verticale as.

Door deze manier van weergeven is snel te zien dat het product rechts-boven in de grafiek veel winst oplevert per verkocht product (zo’n 220 euro), en ook tamelijk veel verkocht is (zo’n 110 keer). Dit is dus zeker een product wat goed loopt.
Producten in de linker-onderhoek daarentegen zijn producten die weinig opleveren en ook niet veel verkocht worden.
Hierbij de introductie van de mogelijkheden van Power BI. Heeft het je interesse gewekt? Schroom niet en stel ons gerust de vraag of Power BI ook voor jouw bedrijf de toegevoegde waarde kan hebben.